Bebel kasi lega.

2:18 PM

Selamat Petang.

Saya suka membebel.
Huhu..sejak bila?
Sejak jiwa karat dan tisu ni.

Bercakap memang mudahkan?
Melaksanakan tu yang payah.
Nasihat orang boleh beri. Tetapi yang merasa tu yang tau erti sebenar.
Nampak senang. Tapi susah.
Faham tak susah.

Kalau dulu berterus terang itu sukar.
Tapi rupanya ada yang lagi susah.
Apa pun berterus terang memang jalan penyelesaian yang baik.
Yang terpendam boleh lepas.
Yang dipikul jadi ringan.
Maaf pun mudah.
Yang pasti lega,

Jangan takut dengan masalah.
Tapi berdepan la dengannya.
InsyaAllah, pasti ada hikmahnya.

Tapi sekarang.

Kalau dulu tengok drama, baca novel tak percaya betul ker kisah ni.
Mesti sekadar cerita.
Ego, sombong, baik, penyabar.
Ada ke manusia di dunia ni macam ni.
Itulah, yang kita tak tahu.
Rahsia Allah itu sangat besar.
Nama pun Rahsia.
Rahsia kalau kat tangan manusia boleh terlepas.
Tapi pada Allah. Kita hanya mampu bertawakal.
Agar Rahsia itu yang terbaik buat kita.

Memaafkan tu mudah kalau kita redha.
Tapi memberi peluang tu yang paling susah dan payah.
Berkali- kali mencuba. Sedaya upaya.
Hanya mampu berserah dan berdoa.
Tak berani nak janji bulan dan bintang.
Takut kecewa dengan harapan menggunung.
Serahkan diri padaNYA.
Pasrah dan yakin sesuatu yang berlaku pasti ada sebab dan hikmahnya,

Jangan serah hati pada manusia.
Serah hati pada Allah. Sebaiknya.
Tapi mampu ker? Kuat ker?
Yakin ok. zikir dan solat jgn tinggal.

#inakuatbebel #bestrong


You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images